STHLMhotel klättrar i Indiska Google
Googles sökmotorsnillen ligger inte på latsidan. Sökmotorföretagets algoritmer blir bara smartare och mer avancerade för varje månad som går. Det gäller alltså att hänga med om man vill ligga på Googles förstasida. Om du söker på hotell i Sverige från en indisk IP-adress får du ett helt annat resultat än om du söker på hotell i Sverige från ett svensk IP. Så var det inte för bara några år sedan. Utvecklingen innebär att företag som är ute efter att profilera sig i de lokala sökresultaten måste jobba hårdare. Vi kan ta ett aktuellt exempel. Sthlmhotel är ett långtidsboende som huvudsakligen gästas av programmerare och andra IT-experter från Indien som jobbar tillfälligt på de stora IT-företagen i Kista. Företaget ville nå ut till de indiska programmerare som ordnat ett jobb i Sverige mot ännu inte hittat ett boende. Men hur? Sthlmhotel gjorde det enda raka och ringde till Mäklarlabbet. Kvistiga problem av den här typen är nämligen vardagsmat för våra slipade SEO-ninjor. Under det senaste halvåret har vi jobbat intensivt med att förbättra Sthlmhotels webbnärvaro i Indien. Numer kan företaget skryta med finfina placeringar i indiska Google på nyckelsökord och fraser och inte minst Adwords kampanjer. Helt plötsligt kan Stockholm Hotels se sina leads mångdubbleras och många duktiga programmerare har fått chansen att ordna med ett bra boende ett stenkast från nya jobbet.